Coach voor ICT professionals
Van ICT mensen wordt vaak gezegd dat zij vooral technisch zijn en 
minder communicatief. Ik ben van mening dat dat kort door 
de bocht is.

Ik heb zelf veel met ICT professionals gewerkt en 
getraind. In elk vak zijn er mensen die minder of meer 
communicatief zijn, en dat geld ook  zo bij ICT professionals.
Regelmatig is het zo dat de organisatie ICT professionals vaak 
niet 'verstaan', daar bedoel ik mee: ICT professionals beheersen 
een technische taal die moeilijk te verstaan is.

Daarnaast hebben  ICT professionals te maken met
hooggespannen verwachtingen  van de organisatie en moeten om technische redenen vaak een 
slecht nieuws gesprek voeren wanneer verwachtingen niet waar gemaakt kunnen worden. Dat ligt niet direct aan de ICT professional als persoon, maar is simpel weg zo omdat de techniek of bemensing het niet toelaat. De kunst is: hoe communiceer je dit?

Als ICT professional moet je veel in je mars hebben om zowel technisch als communicatief een professional te zijn, je wilt een tevreden klant.
Een kleine greep uit belangrijke vaardigheden die je nodig hebt:

Het is eigenlijk niet gek dat ICT professionals veel technische trainingen krijgen, en ook trainingen  om klanttevredenheid te verhogen door eigen functioneren te ontwikkelen. Om het plezier van het werken als ICT professional te verstevigen en stress te verminderen, is het belangrijk aandacht te besteden aan het ontwikkelen van vaardigheden in communicatie en gedrag.

Coachen van ICT professionals: jezelf als instrument
Coachen voor ICT professionals richt zich op het ontwikkelen van die menselijke vaardigheden, die een ICT professional in staat stelt op de juiste manier te communiceren met de organisatie. Door de juiste vaardigheden toe te passen krijg je een betere dienstverlening, een tevredener klant, zijn er minder miscommunicaties, en werk je met minder stress en meer plezier.

ICT Coachen richt zich op jouw, als ICT professional, en kijkt naar je relatie tot jezelf en met anderen. Hoe doe je dat nu, wat kun je verbeteren, hoe maak je het voor jezelf makkelijker, hoe maak je je werk interessanter, levendiger, met meer compassie en trots. Dit is de sleutel tot succes.

Welk traject helpt je meer uit jezelf te halen?
Ik geef zowel individuele coaching, groepscoaching als trainingen. Aan bod kunnen komen:

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, iedereen heeft zijn eigen ontwikkelingsvragen.
Soms is een groepstraining prettig, samen oefenen met vaardigheden.

Soms is een individuele coaching prettiger, juist als je wilt dat contact met anderen verder ontwikkeld worden en je merkt dat het prettig is alle aandacht te geven aan je eigen ontwikkeling.
De trainingen en coach gesprekken zijn van persoonlijke aard. Dat is logisch en prettig, want je zet jezelf als instrument in.

Uitnodiging om kennis te maken
Ik heb zelf 25 jaar een eigen ICT bedrijf gehad en gewerkt met veel ICT professionals, van helpdesk tot systeemarchitect, van programmeur tot software engineer, van ICT coordinator tot ICT directeur. In dit carrièrepad heb ik mij ook ontwikkeld, bijgestaan door mijn eigen leermeesters, coaches en collega's. Ik heb van mijn fouten geleerd, veel goede dingen gedaan, en er veel vaardigheden eigen gemaakt.

Tien jaar terug heb ik er bewust voor gekozen om te gaan coachen, heb me verdiept in mijzelf en mijn relatie tot anderen, en stevige en diepgaande opleiding gevolgd. Dit resulteerde in een coaching praktijk waarin ik met veel plezier werk met ICT professionals die, net als ik destijds, graag gebruik maken van begeleiding om het onderste uit de kan te halen.
Ik ben een prikkelende en enthousiaste coach, zakelijk, to the point, en ga met je mee naar je binnenwereld: daar zit je vermogen.

Wil je meer weten wat de mogelijkheden zijn die jou verder helpen: Neem vrijblijvend contact op:
Johan Caljé, 06-51808100, a.j.calje@coach3.nl.